Werken Bundaberg - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Jurre Snoek - WaarBenJij.nu Werken Bundaberg - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Jurre Snoek - WaarBenJij.nu

Werken Bundaberg

Door: Jurre

Blijf op de hoogte en volg Jurre

11 November 2008 | Australië, Bundaberg

Hi everybody!

Weer een bericht vanuit Down Under. Hier alles prima, het weer is nog steeds mooi en word alleen maar lekkerder, want de zomer zit eraan te komen hier :) Mijn vorige bericht heb ik geschreven tot het moment dat ik in Airlie Beach mijn tour naar de Whit Sunday's had geboekt. Jullie willen natúúrlijk weten hoe dit was?!?!?! In één woord waanzinnig, echt net een sprookje.. Het zand is witter dan wit, het water nóg blauwer dan blauw, super gaaf om een dag op de Whit Sunday Islands en vooral de Whit Heaven Beach te mogen doorbrengen.

In Airlie Beach hebben we eigenlijk niet zo veel gedaan. Elke avond in de bar bij het hostel gezeten, wat erg gezellig was omdat we ook elke dag weer mensen van de Jumbo '08 tegen kwamen.

Vorige week dinsdag zijn we vanuit Airlie Beach doorgereisd naar Rockhampton met twee andere duitse meiden die we in het hostel hadden ontmoet en ook naar Rockhampton en Bundaberg wilden. Rockhampton was alleen maar een overnachting (een tussenstop omdat de busreis anders te lang was). Er was ook niet zo veel te beleven, alleen de botanische tuinen waren leuk om heen te gaan. In de botanische tuinen hebben we onze eerste koala's (slapend zoals altijd) gespot, ook weer leuk! De volgende dag zijn we alweer verder gegaan vanuit Rockhampton naar Bundaberg, om daar nog werk te zoeken. Toen we eenmaal in Bundaberg aankwamen, om 12 uur 's nachts, was het vrij moeilijk een hostel te vinden, dus hebben we in een hotel geslapen. Volgende ochtend weer vroeg uitgechecked, omdat we een hostel en werk moesten zoeken. Nou het is ons weer gelukt hoor, hostel én werk in een klap. We kregen te horen dat we de volgende dag om 6 uur werden opgehaald, dus nouja prima. 's Avonds vroeg gaan slapen en 's morgens ging de wekker weer vroeg af en om 6 uur stonden we klaar hoor. Je moet je voorstellen dat je dan met 12 mensen staat te wachten tot het busje komt en je net als een stel Polen met z'n allen met het bussie naar de volgende klus gaat. Komen we aan op de TOMATEN FARM, zin in ook weer natuurlijk, maargoed, het verdient niet verkeerd dus we gingen er met volle moed in. En jaaaa hoor, komen we die schuur in en zie ik dus wéér allemaal van die lopende banden, wij natuurlijk meteen flink de sik erin, máár er waren leuke mensen (niet allemaal van die chinezen dit keer). Gelukkig stond ik samen met Danny op dezelfde plek en wat kregen we voor klus? Nee niet sorteren.. DOZEN MET TOMATEN OP PALLETS ZETTEN. Opzich, toen de dag net was begonnen en we het nog lekker op ons elfendertigste konden doen, viel het allemaal mee! We waren er toen niet na 5, maar na 10 minuten eigenlijk al klaar mee.

Komt na een uurtje zo'n supervisor naar ons toe en dat gesprek ging ongeveer zo:

Supervisor: "Hi guys, how're you goin' today?"
J & D: "Everything is fine madam, thnx".
Supervisor: "Do you guys have enough food with you for this day?"
J & D: "We hope so, but why?"
Supervisor: "Because we will work till 7 o'clock in the night".
J & D: "Oeff, thnx madam for this nice enouncement".

Die hadden we dus even niét zien aankomen, werken van 07.30 tot 19.00, maargoed er zat dus niks anders op. Wij de hele dag tomatendozen op pallets gestapeld, vingers verbrand omdat er hete lijm op de dozen zit als ze van de band af komen en EINDELIJK om 19.00 gingen we naar huis en was het WEEKEND, daar waren we echt zo aan toe na zo'n stomme dag weer in de fabriek.

In het weekend weinig gedaan, er is in Bundy namelijk niet zo erg veel te doen! Zaterdag zijn we even de stad in geweest en zondag natúúrlijk naar de Bundaberg Rum distillery. Dé bekende rum soort van Australië en ook Nederland trouwens. We hebben daar een rondleiding gedaan en een aantal soorten rum geproefd, best lekker eigenlijk!

Zondagavond kwam de werklijst voor maandag weer in het hostel te hangen en GELUKKIG was ik bij een andere boerderij ingedeeld, omdat er overbezetting was bij de tomatenfarm. Ik helemaal blij natuurlijk, ik kon nu op een farm met watermeloenen werken. Leek me best leuk, maar na een aantal mensen in het hostel gesproken te hebben, die me allemaal gemeld hebben er na twee dagen mee gestopt te zijn omdat ze overal pijn hadden, vond ik het ineens veel minder leuk.

Nou ik maandag ochtend (vandaag) naar de farm, allemaal in het begin hardstikke leuk, ik moest een uur onkruid wieden bij de gember met iedereen die er werkt, best relaxed dus. Máár een uur later ging het feest beginnen, wij naar de meloenenvelden. Na een korte uitleg te hebben gehad gingen we beginnen. De vaste werknemers gingen de meloenen afsnijden en de backpackers moesten ze oppakken en langs het middenpad leggen. Eigenlijk viel het allemaal reuze mee, alleen had ik een beetje last van m'n rug van het krom staan de hele tijd. De mensen waren allemaal leuk op de farm en ook met de backpackers zaten we onwijs te lachen tijdens het werken. Maar toen begon de ellende, de truc kwam met een aanhanger en we moesten alle meloenen van ongeveer 5 kilo die we in het middenpad hadden gelegd weer opnieuw oppakken en naar boven gooien, naar degene die in de truc stonden. En niet even lekker op je gemakkie, nee hoor, in razend tempo. Je moet echt zo verschrikkelijk sterk zijn voor dit beroep, want op een gegeven moment, na een paar uur ofzo, kreeg ik die meloenen écht niet meer omhoog, al m'n kracht was gewoon op. :P Maar we bleven lachen, dus het was gezellig, maar écht héél erg zwaar.

Ik zit inmiddels nu even op bed bij te komen van deze dag en te wachten tot de spierpijn gaat beginnen. We gaan hier zo snel mogelijk weg (MET GIERENDE BANDEN HÈ KARIMA). Weer even een ander baantje zoeken, maar niet meer fruit plukken.

Waarschijnlijk gaan we aanstaande vrijdag naar Fraser Island. Een heel mooi eiland, in the middle of nowhere, zonder winkel, met alleen een paar campings. We gaan dan met een aantal mensen erheen en moeten van te voren dus al het voedsel en dranken al inslaan. Echt kamperen dus, maar dat gaat helemaal leuk worden.

Hoe de reis er verder uit gaat zien, ik zou het jullie graag willen vertellen, alleen weet ik het zelf ook nog niet, dus dat gaat wat lastig dan.. Alleen weet ik wel dat we met kerst en Oud en Nieuw weer in Sydney willen zijn. Misschien willen Danny en ik ook nog gaan werken in Sydney voor een kleine maand en dan moeten we dus al begin december in Sydney zijn. Maar tot die periode heb ik nog geen idee. Na Sydney is het plan om in twee weken naar Melbourne te reizen, wat makkelijk te doen is want die afstand is niet zo lang. Vanaf Melbourne vlieg ik de 19e januari naar Auckland, Nieuw Zeeland met Bert, een andere jongen van de jumbo en komt Danny de 21e, want hij wilt graag nog twee dagen van de Australia Open '09 in Melbourne meemaken. In Nieuw Zeeland blijven we dan vier weken en komen we 15 februari weer terug in Melbourne. Vanuit hier willen we dan een auto gaan huren en via de Great Ocean Road (een hele bekende, super mooie weg) naar Adelaide rijden.

Na die periode heb ik wel al plannen, maar dat zijn echt nog maar plannen, dus die schrijf ik nog even niet op :P

Dit was wel zo'n beetje hetgeen wat ik had mede te delen, maar ik zie ineens dat het wel een erg lang stuk is, dus hoop dat jullie niet té lang bezig zijn met lezen.

Waarschijnlijk zal ik weer een nieuw bericht plaatsen als we terug zijn van Fraser Island, ergens volgende week..

Groeten,

Jurre

Postadres:

Jurre Snoek #278
WoodDuck Mail
153 Forbes Street
Sydney, 2011 NSW
AUSTRALIA

Fotosite:

http://picasaweb.google.com/jurre.snoek


  • 11 November 2008 - 11:35

    Oma Corry:

    hoi jurretje wat een belevenissen weer maar weer wijzer maar ik hoop dat je niet te veel spierpijn hebt verder heel veel groetjes van opa en liefs oma corry

  • 11 November 2008 - 12:59

    Mama:

    Jurre,wat heb jij weer een leuk verhaal geschreven,heb zitten genieten in mijn lunchpauze van je belevenissen. Er schuilt echt een schrijvers talent in jou, super om te lezen. Lieve groeten vanuit een winderig en regenachtig H`sum.Xsen

  • 11 November 2008 - 14:23

    Tineke:

    Tjonge jonge, wat een plannen en belevenissen. Je gaat nog met spierballen terugkomen. En bruin van de rum....Zo raak je aardig doorgewinterd op vele vlakken. Pluk de dag en leef het leven, jongen.
    Liefs van Tineke

  • 11 November 2008 - 17:16

    Marianneke:

    Mij gister net aangemeld en wat zie ik in de mail... gelijk weer een nieuwe story. Helemaal top hoor. geniet en ik hoop met niet teveel spierpijn :-)

  • 11 November 2008 - 17:37

    Leonie:

    Heey Jurre
    Zo te horen gaat het wel goed komen!
    Leuke langen verhalen;)
    Heel veel plezier nog!!!!
    P.s. Ik heb me eerste 2 punten al weer binnen in de L1:D
    Xx Kus Lot

  • 11 November 2008 - 18:28

    Gert-Jan:

    Ontzettend leuk verhaal Jurre en lekker uitgebreid. Ben trots op je!! Hier een lekkere tering-zooi in de bouw, maar wie mooi wil zijn moet pijn leiden.Verder nadat we elkaar zondag gesproken hebben alles OK. Lieve groeten Daddy.

  • 11 November 2008 - 18:46

    De Kwantjes:

    Hi Jurre,
    Het is niet effe gauw je berichtje lezen. Ze worden met de week langer met al die avonturen. Maar voor ons erg leuk om te lezen!
    Waar het hart vol van is.........
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en die meloenen ben je zo weer vergeten hoor!
    Genietse en groetjes uit Ankeveen

  • 11 November 2008 - 19:26

    Marleen:

    Hoi schatje,

    Tranen met tuiten. Je kan zo met Geer en Goor op pad. Ik moet echt elke keer zo lachen als ik jou verhalen lees en herken je daar echt in, vooral op het gebied van werken.
    Ik kan me voorstellen dat je onderhand wel eens een keer genoeg hebt van bananen, tomaten en meloenen. Hoewel een paar dagen in de meloenen en je komt met een afgetraind lijf terug in Nederland. IK hoop dat je al een beetje bent bijgekomen en er niet te veel spierpijn aan over hebt gehouden.

    Nog even en dan is het alweer het einde van het jaar ben echt benieuwed hoe je dat daar gaat ervaren.
    Geniet van alles wat je ziet en meemaakt en tot je volgende verhaal.
    Trouwens erg leuk zo'n lang verhaal voor ons ook een beetje genieten.

    Dikke kus Maartje

  • 11 November 2008 - 19:45

    Thimo & Elly:

    Hoi Jurre,

    Heerlijk om te lezen wat je daar doet, ziet, meemaakt en hoe je geniet. Blijf dit vooral doen. Fraser Island is ook erg gaaf, vooral fantastisch als je met een stel een 4wheeldrive kan huren en zelf rond kan scheuren. Het is echt één grote zandbak! Is het walvisseizoen nu nog? Wij hebben van daaruit Walvissen gezien, geweldig. Je leeft maar 1x dus haal alles eruit wat erin zit daar in Down Under!
    groeten!

  • 12 November 2008 - 18:19

    Jasmijn:

    Hee dix,
    Echt een super leuk verhaal! Je hebt het goed voor me kaar nu je dara zit want hier is het echt een tering zooi! Maar we hebben wel een dixie in de tuin:P
    Haahah geniet nog ff!
    Xx jasmijn

  • 16 November 2008 - 18:57

    KARIMA:

    HEY MATE.HOW ARE YOU DOING(FRIENDS)
    JURRE, JURRE MET GIERENDE BANDEN WEGWEZEN DAARO!!!WAT LEUK DAT IK IN JE STUKJE VOORKOM.BANANEN,TOMATEN ,MELOENEN,IS ER NIET EEN GEWOON BAANTJE VOOR JE?ZO,N VET GROOT LAND DAT MOET TOCH HAAST WEL.IK VIND HET LEUK OM JE BLOGS TE LEZEN MOP EN WAT EEN VERRASSING DAT DEZE LEKKER LANG WAS.HET SCHIJNT ZO TE ZIJN DAT JE IN DECEMBER IN SYDNEY MOET ZIJN HE WANT DAT IS THE PLACE TO BE WITH CHRISTMAST.LIEVERD IK WENS JE VEEL PLEZIER VERDER EN NIET AL TE VEEL OP JE BED ZITTEN WACHTEN OP SPIERPIJN,MAAR ALLES ERUIT TREKKEN WAT JE IN AUSTRALISCHE TIJD KAN DOEN.MAAR ZO TE ZIEN WAS JE AL GOED BEZIG.IK HEB NET JE PRACHTIGE FOTOSHOP PICTURES GEZIEN,MAAR JE ZIET ER GAAF UIT IN EEN DUIKPAK.STAAT JE BETER DAN EEN PAARD.HELE DIKKE KUS VAN KARIMA

  • 19 November 2008 - 20:18

    Marjolein:

    Ha Jurre,
    Mijn god wat maak jij een hoop mee. En wat doe je het goed, dat reizen. Alsof je nooit anders gedaan hebt. Lijkt me heerlijk om geen plan te hebben en wel te zien waar het schip strandt.
    Finding Nemo gaat je ook goed af, maar ik moet je toch vertellen dat ik meer van je had verwacht op dat paard...;-). Het lijkt net of je er nog nooit op gezeten hebt!
    Veel plezier weer en tot het volgende bericht. Misschien nog leuk voor jou om te weten: er is hier sneeuw voorspelt...! Geniet van de 32 graden, Groetjes Marjolein

  • 22 November 2008 - 13:40

    Martin:

    Ha Jurre,

    Eindelijk weer even tijd om jouw verhaal te lezen. Het aangeboden werk is niet direct om erg warm van te worden. Voor de rest is er veel te beleven. Zo veel zelfs dat we zelf ook maar een verslaggever sturen.

    Groeten en goede reis gewenst.
    Martin

  • 24 November 2008 - 15:35

    Tanja:

    He GLOBETROTTER!Wat n verhalen zeg...Je kan er een boek over schrijven als je thuis bent..ha ha.Heb foto`s gezien van NEMO!!MEGA!!Dacht wel wat in Thailand te hebben gezien maar zo GROOT!ENORM!Leuk te horen en te zien dat je t zo naar je zin heb...geniet ervan en veel plezier..wij zitten hier met sneeuw en ijs..BRRRRR..Groetjes Tanja

  • 29 November 2008 - 20:50

    Tineke:

    Hé Jurre, still alive ???
    Waar ben jij.nu ?
    Heb vernomen dat je straks niet meer de enige neef in Australië bent. Alhoewel, jij bent tegen die tijd gevlogen naar Nieuw Zeeland. Laat Bartje het reizen eerst zelf maar even ontdekken, dan kan hij jou wat tips geven !!
    Heb je al een job ? Misschien in een leuke supermarket ofzo. Hoop snel weer iets van je te horen, jongetje.
    Dikke knuf van Tineke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Bundaberg

Jurre

Een jaar reizen door: * Australië * Nieuw - Zeeland * HongKong * Bangkok * Taipei

Actief sinds 14 Juli 2008
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 19005

Voorgaande reizen:

24 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: