Sydney, Again! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jurre Snoek - WaarBenJij.nu Sydney, Again! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jurre Snoek - WaarBenJij.nu

Sydney, Again!

Door: Jurre

Blijf op de hoogte en volg Jurre

28 Februari 2009 | Australië, Sydney

G'day!

Hier mijn laatste berichtgeving vanuit Australië! Mijn OZ avontuur zit er op. Nu nog 2 dagen en dan gaat mijn vliegtuig naar Taipei (Taiwan, Azië).

Na Nieuw Zeeland zijn we in Melbourne aangekomen en hadden we vanaf de volgende dag een auto gehuurd. De eerste dag dat we die auto hadden, zijn we naar Kingston gereden (vlak bij Melbourne), waar de firma Bart & Co. op een camping stond. We hebben daar even een middagje gezeten en 's avonds gegeten. Na het eten waren we door gereden naar Philip Island, daar hebben we heel erg veel pinguins en kangeroo's gespot, erg leuk!

Volgende dag aan de Great Ocean Road begonnen, van Torquay tot aan Waranbool, ongeveer 300 km. We hebben hier 2 dag over gereden, super mooi. Onderweg heel veel koala's gezien in de eucalyptus bomen en onwijs veel wilde beesten langs de weg. Ook heb je langs de Great Ocean Road de 12 apostelen, een heel bekende bezienswaardigheid en tevens genomineerd voor een van de natuurwonderen. De 12 apostelen (inmiddels geen 12 meer), zijn grote rotsen die uit het water komen langs de kustlijn. We hebben boven de 12 apostelen nog een helicopter vlucht gemaakt, om het vanuit de lucht te bekijken!

In Waranbool eindigte de Great Ocean Road, maar we moesten naar Adelaide en dat was nog wel ongeveer 600 kilometer, dus daar hadden we de volgende anderhalve dag voor. Dit laatste stuk naar Adelaide was wel erg mooi, maar verder niet heel veen te gedaan, behalve heel veel natuur en heel erg veel kangeroo's. In Adelaide hebben we maar 2.5 dag gehad, ook lang genoeg denk ik, want daar is weinig te doen. We zijn nog wel naar Hahndorf geweest, een gezellig duits stadje in OZ. Ook zijn we nog naar Freeling geweest, het hometown van Mc Leod's Daughters, in dé bekende pub waar het altijd opgenomen werd nog even wat gedronken. In Adelaide alleen de stad bekeken, mijn australische bankrekening stop gezet en that's it!

Vanuit ons hostel in Adelaide werden we de volgende dag opgehaald voor de 6-daagse outback tour die we hadden geboekt. Nog half slapend gingen we de bus in en konden we onze medereizigers voor de komende dagen even bestuderen. Gelukkig was het op het eerste gezicht een leuke groep, dat scheelt meteen een heel stuk natuurlijk, haha!

De eerste dag van de tour bestond voornamelijk uit rijden, rijden en nog eens rijden, omdat de outback zo verschrikkelijk groot en uitgestrekt is. Rond het einde van de middag kwamen we in Coober Pedy aan, een Opaal stadje. Opaal is een zeldzame steen, die hier in dit plaatsje vooral vroeger, maar nog steeds gewonnen word. In dit plaatsje, midden in de outback, waar je minstens 500 kilometer tot het volgende plaatsje moet rijden, leven ongeveer 6000 mensen, waaronder heel veel aboriginals. Máár, je ziet er bijna geen huizen staan, dit komt omdat bijna iedereen in dit stadje onder de grond, in de oude opaalmijnen woont. Ook hebben we zo'n huis van binnen gezien en het ziet er van binnen uit als een huis, alleen midden in een grot (er zijn geen gewone plafonts en muren enzo). Ook ons hostel was, zoals je kunt raden, niet boven maar onder de grond, wel een ervaring om mee te maken.

Verder zijn we deze dagen bij Ayers Rock (Uluru), Kata Tjuta (de Olga's) en Kings Canyon geweest, dit was echt onwijs mooi. Midden in de outback, waar helemaal niks is, in een keer van die natuur wonderen. (Check de foto's om te zien.) We hebben bij al deze gebieden wandelingen gemaakt, soms wel van drie uur. Vaak waren die wandelingen wel erg zwaar, omdat het bijna de hele week boven de 40 graden was. Ook moet je natuurlijk in de outback heel erg veel drinken en voor elk uur dat je gaat lopen, moet je minimaal een liter water bij je hebben. De campings waar we op sliepen hadden gelukkig wel allemaal een zwembad, dus als we op de camping waren, lagen we het grootste deel van de tijd in het zwembad..

De outback trip eindigte in Alice Springs, het grootste stadje in de outback in het midden van het land. In dit stadje wonen ook echt onwijs veel aboriginals die alleen maar een beetje zitten te luieren en te drinken omdat ze toch allemaal een uitkering hebben. 's Avonds zijn we met de groep nog uiteten geweest en 's avonds nog wezen stappen in een Western Pub, erg gezellig! Van Alice Springs hebben we dus weinig mee gekregen, want de volgende dag gingen we alweer met het vliegtuig terug naar Sydney (dit was dus gisteren :))

Nu zit ik weer in Sydney voor een paar dagen, even wat souvenirs kopen, Operah House nog even bezichtigen en overmorgen (2 maart) vliegtuig pakken naar Taiwan.

Er staan weer wat foto's online; picasaweb.google.com/jurre.snoek

Groet,

Jurre

• 28 Februari 2009 - 17:13

Gert-Jan:

Hey Jurre,
    Laat ik nu eens de eerste zijn die op jouw verhaal reageerd , hebben we dat ook weer meegemaakt.Wat een super mooie foto`s staan er weer op jouw site, het lijkt steeds mooier te worden. heel veel plezier en genot van jouw azië-trip en we zijn trots op je. Groeten aan Bert en Danny en pas op jezelf!!Lieve groet Papa.

• 28 Februari 2009 - 17:33

Oma Corry:

He Jurre wat een belevenissen allemaal jo en weer veel gezien he maar we wensen je nog een goede reis en veel plezier, liefs van Opa en Oma Corry

• 02 Maart 2009 - 19:35

Thimo & Elly:

Hoi Jurre,

Heb je verhalen gelezen over Nieuw Zeeland. Daar ben ik niet geweest, maar Thimo heeft er wel eea gezien. De outback is voor ons weer bekend verhaal. Ongelooflijk groot en mooi. Leuke foto van Uluru en de Olga's van een bekende plek ;-) . Nu de overstap naar Azië, veel plezier daar. We lezen graag weer wat je daar meemaakt.
    groeten
    Thimo & Elly

• 07 Maart 2009 - 20:37

Tineke:

Ha Jurre, wat heb je weer een mooie reis gehad in de outback! Aan de foto's te zien moet dit wel weer een heel mooie ervaring geweest zijn. Kan het er nog bij op je harde schijf? Inmiddels heb je Azië nu bereikt en ben je beland in een heel andere en nieuwe wereld. Ben benieuwd wat je hiervan vindt. Je komt ook hier weer allerlei zeer vriendelijke mensen tegen, maar dan toch weer op een heel andere manier: je gaat het zien en beleven.
    Onderhand kan van je gezegd worden dat je een echte wereldreiziger aan het worden bent en laat je ons, thuisblijvers, op een levendige manier meegenieten. Ga vooral nog even zo door: weet dat het wordt gewaardeerd.
    Liefs van je tante 10.

• 18 Maart 2009 - 09:22

Bart:

Respect voor de wandeling van 3 uur bij uluru! Inclusief vliegenhoedje?

• 15 Maart 2010 - 10:40

Karin :

Beste Jurre,

Ik ga in juni voor een aantal weken naar Australië en lees nu dat je in Adelaide de Pub heb bezocht van uit Mc Cleod's daughters. Is er nog meer te bezichtigen van de serie of jij weet? Leuk om je verslag te lezen!